Philip Geubels zei ooit: “Het geheim van een goed huwelijk is communiceren. Zo. Weinig. Mogelijk. Communiceren.”
Of dit wetenschappelijk onderbouwd is, valt te betwijfelen maar als u het toch uitprobeert, mag u ons altijd iets laten weten
Maar bon, we vallen meteen met de deur in huis. Communicatie is van levensbelang voor het succes van elk bedrijf.
Veel begint bij de interne communicatie. Loopt die stroef? Dan straalt het zeker en vast uit op de klanten en laat dat net iets zijn wat we niet willen.
George Bernard Shaw verwoordde het zo: (Maar dan in het Engels uiteraard)
“Het grootste probleem in communicatie is de illusie dat het heeft plaatsgevonden.”
De J-J-J-Formule
Vandaag de dag zijn er ontzettend veel tools voorhanden om de interne communicatie gestroomlijnd te laten verlopen.
Denk hierbij aan Google Teams, Slack, Trello, Monday of gewoonweg WhatsApp.
Voor ieder team of bedrijf is de juiste tool voorhanden.
Heb je jouw interne communicatie op orde? Dan volgt de volgende stap, namelijk het analyseren van de externe communicatie.
De officiële definitie (we krijgen al kippenvel bij het woord definitie) is heel droog en vaag.
We omschrijven marketingcommunicatie liefst als de J-J-J-formule.
Met de juiste boodschap op de juiste manier en op het juiste platform jouw doelgroep benaderen. Met als doel hen te overtuigen om bij jou iets te kopen.
Klinkt logisch toch? En dat is het ook! Maar de implementatie loopt bij veel bedrijven wat stroef. De reden? Het kost tijd en moeite om de 3 J’s te bepalen.
Want wat is de juiste boodschap voor jouw bedrijf? Misschien is het wel tonen dat jij het beste product hebt? Of klanten laten zien dat jouw bedrijf specialist is in zijn niche?
Helaas pindakaas, dat is niet de juiste boodschap. Wat is dan wel de juiste boodschap? Dat lees je één van onze volgende blogposts.